Inspiration photo © Sam Scheuermann | Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas |
---|---|
Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas | Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas |
Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas | Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas |
Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas | Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas |
Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas | Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas |
Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas | Festival INdeMAAK, Maastricht 2017 © Martina Fazekas |
World Design Festival, DDW Eindhoven 2017 © Sam Scheuermann | World Design Festival, DDW Eindhoven 2017 © Sam Scheuermann |
World Design Festival, DDW Eindhoven 2017 © Sam Scheuermann | World Design Festival, DDW Eindhoven 2017 © Sam Scheuermann |
World Design Festival, DDW Eindhoven 2017 © Sam Scheuermann | World Design Festival, DDW Eindhoven 2017 © Sam Scheuermann |
Goden
Eeuwen geleden wierp God de mens op aarde. Vandaag de dag is God dood en de wereld raast maar door. Bang geen vat meer te krijgen op deze snelstroom aan gebeurtenissen en ontwikkelingen lijkt de mens zich steeds meer terug te trekken in zijn eigen huis. Om daar, als ware zij een god in haar eigen universum, haar eigen identiteit en leefomgeving te ‘ont-werpen’.
Goden is een drie uur durende installatie-performance. Kom dus vooral meerdere keren kijken!
- Toneelacademie Maastricht, mei 2017
Na Nomaden onderzoekt Sam Scheuermann in Goden opnieuw het spanningsveld tussen openbaar en privé, intimiteit en enscenering. Dit keer met de focus op de private ruimte: het huis.
De private ruimte is steeds openbaarder geworden. Woonkamers, beïnvloed door woongiganten als IKEA en platformen als Airbnb, Pinterest, Instagram en Facebook, beginnen in indeling en stijl steeds meer op elkaar te lijken. We delen foto’s van ons interieur en nemen tips van anderen over. En toch lijkt het huis, in zijn kopiëren en delen, steeds meer een visitekaartje te worden voor onze unieke identiteit:
kijk dit ben ik.
Door dit delen koloniseren we de openbare ruimte met het private. We willen ons namelijk ook op straat thuis voelen en daar onszelf kunnen zijn. Koffietentjes proberen een huiselijke sfeer neer te zetten met behulp van grote loungebanken, kamerplanten en een goedgevulde boekenkast. De wereld wordt de huiskamer.
Dit roept vragen op over authenticiteit en enscenering. In hoeverre klopt de uitspraak: je huis ben je zelf nog wel? Of is het zelf een optelsom van delen van anderen? Komen wij al schakelend en schuivend tussen identiteiten dichter bij ons ware zelf? Geeft de huiskamer een voorbijganger die stiekem door de gordijntjes gluurt een intiem inkijkje in ons leven, terwijl deze zelfde kamer schittert op onze kiekjes op Instagram? Is ons huis aan het veranderen in een doorgestileerde etalage?
Credits
Regie: Sam Scheuermann
Met: Tim Bogaerts, Evelien Cammaert,
Timo Tembuyser
Dramaturgie: Jasmijn van Wijnen
Begeleiding: Jasper Delbecke
Decor: Erik van de Wijdeven
Scenografie: Sam Scheuermann
Een co-productie van: VIA ZUID en Karel Janssen MCEM
Met dank aan: Koen van der Heijden, Betje Stevens, Joost Vriens, SOAP en Toneelacademie Maastricht
Essay
Het Zelf in de theatrale samenleving
Lees hier mijn essay, dat ik schreef als theoretisch onderzoek voor Nomaden en Goden
Data
21, 22, 26, 27, 28 en 29 oktober 2017
World Design Event
Ambassade van Intimiteit
Eindhoven
25 en 27 mei 2017
Festival INdeMAAK
Toneelacademie Maastricht