Inspiration photo © Sam Scheuermann | PR image © Martina Fazekas |
---|---|
Festival Cement, Den Bosch 2017 © William van der Voort | Festival Cement, Den Bosch 2017 © William van der Voort |
Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas | Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas |
Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas | Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas |
Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas | Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas |
Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas | Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas |
Festival Cement, Den Bosch 2017 © Martina Fazekas | Festival Cement, Den Bosch 2017 © William van der Voort |
Festival Cement, Den Bosch 2017 © William van der Voort | Festival Cement, Den Bosch 2017 © William van der Voort |
ITS Festival, Tobacco Amsterdam 2017 © Bart Grietens | ITS Festival, Tobacco Amsterdam 2017 © Bart Grietens |
ITS Festival, Tobacco Amsterdam 2017 © Bart Grietens | Theater aan Zee, Oostende 2018 © Radovan Dranga |
Theater aan Zee, Oostende 2018 © Radovan Dranga | Theater aan Zee, Oostende 2018 © Radovan Dranga |
Nomaden
Een performatieve installatie over de hypermobiliteit van de hedendaagse mens, een kluwe lijven, consumentisme en de vraag: zie jij mij?
Een grote lege ruimte met in het midden een glazen kubus. Erin en rondom een groep mensen. We lopen, we verkennen, we lijken te weten waar we heen gaan. We bewegen ons razendsnel en veranderen voortdurend van identiteit, van baan, van politieke en seksuele voorkeur. We kijken en worden bekeken, we etaleren om te zien wie we zijn. We identificeren en differentiëren, versmelten en ontwaren. Maar wat blijft er van onszelf over als we blijvend in beweging zijn, als we onszelf steeds weer in andere vormen kneden? Nomaden is een performatieve installatie en vormt deel één in een serie over de etalerende mens.
- Festival Cement, maart 2017
Een grote open vloer en een huis van glas. Erin en rondom een groep mensen. Lijven die zoeken naar hun plek in het geheel, een juiste positie tussen zichzelf en de ander, nabij genoeg om onderdeel van iets te zijn, gedistantieerd genoeg om zich daar van af te kunnen zonderen.
Een zoeken dat we in vele ruimtes om ons heen zien gebeuren. De manier waarop je een plekje neemt in de trein in een zitje van vier, schuin tegenover de ander zodat jullie benen niet bij elkaar in de buurt hoeven te komen. Jullie ogen kruisen misschien voor een seconde. Je buurman heeft een persoonlijk gesprek met zijn vriendin aan de andere kant van de wereld over de scheiding van zijn ouders terwijl jij je snotje naar het gangpad katapulteert. We nemen de ruimte voor onszelf en laten elkaar die ruimte nemen.
Maar wanneer verandert dit van respectvol naar een egocentrische afstandelijkheid? De Franse antropoloog Marc Augé zag in ‘Non-places, introduction to an anthropology of supermodernity’ (1992) een groei van het tegenovergestelde van de plaats zoals wij die al eeuwen kennen. Een plaats die geen sociale of historische context kent of biedt en sociale interactie overbodig maakt. Treinstations, vliegvelden, snelwegen, wegrestaurants, wachtkamers; het zijn transitieruimtes, ze zijn er enkel om je doorheen te bewegen, niet om er te blijven, niet om er te zijn. Deze non-plaatsen zijn zo gefaciliteerd en ontworpen dat alles vanzelf wijst; dat wij er ‘vrij’ in kunnen bewegen. Let wel met een valse zelfstandigheid, want de keuzes die wij maken zijn zorgvuldig gecodeerd. Deze plekken bieden ons wel de ruimte en vrijheid om op onszelf te zijn, ons ‘zelf’ te zijn te midden van anderen.
Maar wat is dit ‘zelf’? Waar vroeger een duidelijke scheiding bestond tussen binnen en buiten, privé en openbaar, het zelf en de rol, lijken deze vandaag de dag steeds meer in elkaar over te lopen. De zuilen, standen en rangen die zoveel voor ons ‘zelf’ bepaalden zijn omvergeworpen en hebben ons achtergelaten in een groot open veld van mogelijkheden. Mogelijkheden om ons ‘zelf’ vorm te geven precies zoals wij voelen te zijn. Gretig proberen we onszelf te vullen met de juiste ervaringen, hobby’s, vriendenkringen, politieke standpunten en gecustomizede schoenen. Maar we lijken eindeloos vulbaar, want we willen zo graag groeien. En dus blijven we schuiven, aanpassen, aanvullen en schrappen. Nemen we dingen van anderen over en distantiëren onszelf ervan. Ook de scheiding tussen het zelf en de ander wordt steeds vager. We kijken en worden bekeken, we etaleren om te zien wie we zijn. We kijken in de spiegel en vragen onszelf af: is dit het dan? We leven in een tijd waarin we constant geconfronteerd worden met deze essentiële menselijke strijd: tussen het ik en de ander, tussen authenticiteit en de rol, tussen kijken en gezien worden.
Nomaden is deel één van een serie over de etalerende mens. Hierop volgde reeds de performance-installatie Goden waarin de focus van de openbare ruimte in Nomaden naar de private ruimte verschoof: het huis. Een plek die balanceert tussen privaat domein en etalage voor het ‘zelf’. Bindend in deze reeks is de glazen kubus, waarin beide performances zich afspelen op het snijvlak van beeldende kunst en theater. In deze setting zet Scheuermann de relatie tussen binnen en buiten, kijker en toeschouwer op scherp.
Credits
Regie: Sam Scheuermann
Scenografie: Erik van de Wijdeven en
Sam Scheuermann
Met: Anna Bentivegna, Tim Bogaerts,
Koen van der Heijden, Kris Hutten,
Felix Schellekens, Timo Tembuyser,
Erik van de Wijdeven
Productie: Geertje Spaan
Geluid: Krijn Moons
Licht en decor: Erik van de Wijdeven
Kostuum: Femke Klinkenbijl
Techniek: Maarten Blom
Begeleiding: Maarten Lok en
Leonie Clement
Foto's: Martina Fazekas
Poster ontwerp: Bea van Frankenhuyzen
Een productie van:
Festival Cement en VIA ZUID
Essay
Het Zelf in de theatrale samenleving
Lees hier mijn essay, dat ik schreef als theoretisch onderzoek voor Nomaden en Goden
Pers
Theatermagazine Jeroen - 01/01/2017
Festival Cement YouTube - 10/03/2017
GEESTIGE ANALYSE VAN DE HYPERMOBIELE MENS
Theaterkrant ★★★★ - 23/03/2017
ITS FESTIVAL DAG 5 - VERBINDING
Theaterkrant - 27/06/2017
8Weekly - 28/06/2017
Theatermaker - 14/10/2017
'HET IS GEWOON EEN ERNORME ORGIE'
Jonge Harten Blog - 18/11/2017
'NOMADEN': JONGE HARTEN IS BEGONNEN
Dagblad van het Noorden - 18/11/2017
KIJKEN EN BEKEKEN WORDEN BIJ DRUKKE JONGE HARTEN
Dagblad van het Noorden - 20/11/2017
NOMADEN EN CLUB GEWALT OP JONGE HARTEN
OogTV - 20/11/2017
JONG WERK OP THEATER AAN ZEE #2018: LUANDA CASELLA EN SAM SCHEUERMANN
E-tcetera - 31-07-2018
#OOGCONTACT IN HET WACHTHOKJE - OVER NOMADEN VAN SAM SCHEUERMANN
TAZette - 03/08/2018
Juryrapport Jong Werk TAZ - 04/08/2018
Data
22, 23, 25 maart 2017
Festival Cement
Den Bosch
25 juni 2017
ITS Festival
Amsterdam
17 - 18 november 2017
Jonge Harten Festival
Groningen
27 juli - 3 augustus 2018
Theater aan Zee
Oostende, BE